Visie is de kracht die ons zal ondersteunen
wanneer onze missie te zwaar lijkt om uit te voeren
Visie en
missie als basis voor procesmanagement en kwaliteit
Kwaliteitsmanagement
en procesmanagement beginnen bij de visie en de missie van de
organisatie. Wat zou er immers anders bestuurd moeten worden? Welke
beslissingen zijn goed, wat draagt bij aan de effectiviteit en
efficiëntie?
Helaas
bevatten kwaliteitsmodellen geen instrumenten of methoden om een visie
of missie te ontwikkelen. Helaas ook wordt deze koppeling tussen visie
en management bijna nooit gemaakt, waardoor het kwaliteitsmanagement
een stuurloos geheel wordt met veel papier en procedures. U kunt wel in
een auto stappen en wegrijden, maar als uw doel niet duidelijk is, kunt
u eindeloos blijven kaartlezen, schakelen, inhalen en omkeren, maar een
doel zal niet worden bereikt.
Vandaar
dat GrootAdvies het ontwikkelen van een visie en missie aan haar
diensten heeft toegevoegd. In een paar korte overzichtelijke sessies
ontwikkelt u zelf uw organisatievisie en missie.
Kapstok
Over het
begrip visie is al veel gezegd en geschreven. Boeken vol. Toch even
dit: hoe vaak lukt het om strategieën, die tijdens heisessies zijn
ontwikkeld, te vertalen naar verbeterd management? Hoeveel
businessplannen liggen er in stoffige laden, omdat ze hetzelfde
beschrijven als vorig jaar en er toch weer niets verandert?
En dan
dit: wie toetst ooit of een visie gerealiseerd wordt? Heeft u ooit
iemand horen verkondigen, dat de organisatie halverwege is op het pad
naar de gedefinieerde visie?
De meeste
organisatievisies beschrijven dat de medewerkers klantgericht werken,
met een service gerichte instelling waarmee snel en adequaat ingespeeld
wordt op de behoeften van de klant, terwijl kwaliteit hoog in het
vaandel staat? Of iets van gelijke strekking? Herkenbaar?
Visies,
missies en strategieën worden vaak niet goed ontwikkeld, zelden naar de
praktijk vertaald en bijna nooit meetbaar gemaakt. Terwijl het helemaal
niet zo ingewikkeld is.
- De visie is uw ambitie,
- De missie uw core-business,
- De strategie de weg er naar toe.
Een goede
visie en missie zijn zeer waardevol en niet te onderschatten. Ze geven
richting aan de organisatie, ze motiveren, ze zijn een
communicatiemiddel en ze verkorten beslisprocessen.
Bovendien geven een goede visie en missie de organisatie een ziel. De
visie en missie zijn duidelijk, meetbaar en bedoeld
voor het aansturen van het procesmanagement.
Wilt u weten waar u in de toekomst staat? Wilt u uw medewerkers
duidelijk maken waar ze het allemaal voor doen? Wilt u de
vergadercultuur doorbreken? Begin dan bij het begin en formuleer de
ambitie van de organisatie. Hiermee heeft u bovendien direct de zo
nodige kapstok om het kwaliteits- en procesmanagement aan op te hangen.
Zonder missie, visie en bundeling van krachten is
elke vraag, elk dagelijks probleem, elke situatie een confrontatie met
het feit dat er geen gemeenschappelijkheid ervaren wordt
(Daniël Ofman).
<<< Terug
|